JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

recent
عاجل
الصفحة الرئيسية

جزارين سفاحين أهالي سوهاج يطلقون حملة مقاطعة بسبب ارتفاع أسعار اللحوم

جزارين سفاحين أهالي سوهاج يطلقون حملة مقاطعة بسبب ارتفاع أسعار اللحوم




سوهاج : حمدى صابر أحمد 




سادت حالة من الغضب والاستياء بين أهالي سوهاج، عقب زيادة أسعار اللحوم بأنواعها حيث يباع الكيلو في بعض المناطق بـ ١٥٠جنيهًا ليصبح المواطن السوهاجي غير قادر على شرائها سوى مرة واحدة في الشهر.

وعقب ذلك، قرر رواد موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك من أبناء سوهاج مُقاطعة شراء اللحوم من خلال حملة بعنوان "خليها تعفن"، وانتشار هاشتاج يحمل اسم الحملة وهاشتاجات أخرى مثل: "مش هتموت لو مأكلتهاش - حلال عليكم يا جزارين - جزارين سوهاج سفاحين".

وتباينت أراء المواطنين حول تلك المشكلة حيث أن البعض رأى أن سعر كيلو اللحم يختلف من جزارًا لأخر واتهموهم باللعب بالأسعار، مؤكدين إنها تتوقف على ضمائر الجزارين كما جاء في منشوراتهم على فيسبوك، قائلين: "سعر كيلو اللحمة يختلف من جزار للتاني ومن مركز للتاني واحنا اللي رايحين في الرجلين محدش حاسس بالمواطن الفقير البسيط اللي راتبه ميأكلهوش عيش حاف انتوا فين ضمايركم".

وجاء الرآي الآخر كالأتي: "الجزارين بيبعوا حسب السعر اللي اشتروا بيه الدبيحه من تاجر المواشي ما هم برضه مش هيخسروا عشان عيون المواطن الفقير يعني وكل واحد هامه نفسه برضه ما الجزار هيقولك اللي معهوش ميأكلش لحمه زي ما التاجر هيسيبه ويبيع لغيره اللي هيدفع اكتر".

 جزارين سفاحين أهالي سوهاج يطلقون حملة مقاطعة بسبب ارتفاع أسعار اللحوم

alkhabralmasry7

تعليقات
    ليست هناك تعليقات
    إرسال تعليق
      الاسمبريد إلكترونيرسالة