JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

recent
عاجل
الصفحة الرئيسية

الدكتور احمد ابو النصر يكتب هو يعني الدقيقتين اللي هرش فيهم الناموس هما اللي هيتعبوهم

 


 بقلم الدكتور : احمد ابو النصر

 قال الدكتور احمد ابو النصر كلنا عارفين مما لا شك فيه عن مدى تأثير السجاير على صحة اللي حوالينا قبل صحتنا .. بس مش دة موضوعي النهاردة .. موضوعي عن المبيدات الحشرية اللي بتترش في البيت قبل اللي بتترش على الفاكهة والخضار ..

 ماجاش في بالك عشان تبعدي عنك ناموسة مُزعجة في ترُشي نص الأزازة إنك أنتي وأي حد بيشمهم بيتعرض لحاجات كتير أنتوا في غنى عنها ويمكن ماتاخدوش بالكم منها إلا لما تتفاقم .. الجهاز التنفسي اللي بيشم المبيدات دي بيتأثر بطريقة مرعبة ماتتخيلوهاش .. السُعال اللي بيجي في نص الليل بدون سبب ممكن يبقى بسببها .. حساسية الجلد والعين والصدر.. 

دة ممكن تعمل صداع رغم إنك طول اليوم في البيت واكل وشارب وقاعد في هدوء ويجيلك صداع فجأة أعرف إنه بسببها برضو .. يعني تخيل تبقى بتاكل أكل مجهول المصدر مرشوش بمبيد .. وبتشم مبيد .. صحتك دي أنت عندك منها ٢ ولا ٣ !! طب خافوا على أطفالكوا من كل حاجة بيشموها حواليهم مؤذية جداً حتى لو على حساب نفسكوا هما أهم .. هاتوا الأجهزة اللي من غير ريحة .. شغلوها في الأوض وأنتوا تكونوا برا ، وأفصلوها قبل ما تدخلوا ، وأفتحوا فاتحة تهوية برضو .. وخلوا بالكوا من حساسية الصدر والربو وتلف الأعصاب .. نستحمل ولا نقضيها في علاج ؟!

الدكتور احمد ابو النصر يكتب هو يعني الدقيقتين اللي هرش فيهم الناموس هما اللي هيتعبوهم

El Khabar El Masry Sohag

تعليقات
    ليست هناك تعليقات
    إرسال تعليق
      الاسمبريد إلكترونيرسالة